Home Story ‘Fancy a bad shaggy dog anecdote’: Al Jazeera staff bemused at rightwing...

‘Fancy a bad shaggy dog anecdote’: Al Jazeera staff bemused at rightwing US venture

148
0
‘Fancy a bad shaggy dog anecdote’: Al Jazeera staff bemused at rightwing US venture

Al Jazeera’s shock decision to launch a digital platform for conservatives within the US has left many within the Qatar-based news organisation dumbfounded and at a loss for words, staff have told the Guardian.

The network has announced the launch of Rightly, a platform that will host programmes and like online stammer material aimed at “audiences at display underrepresented in today’s media ambiance”, on this case legal-of-centre Americans.

Early Newspaper

This may be overseen by Scott Norvell, part of the founding team of Fox Information, who said in a press release that Rightly aimed to reveal the large spectrum of the American legal.

“American conservatism has never been monolithic,” Norvell said. “With Rightly, we are hoping to create a platform that amplifies the voices of an array of personalities that more accurately reflects the racial, cultural and generational range of centre-legal politics in America than gift retail outlets.

“We aim to bring original Americans, young Americans and Americans of shade collectively and display conservative ideas that transcend the barriers which identity politics aim to place between us,” he said.

The platform’s first reveal, “an belief-led interview programme”, will launch on Thursday.

The announcement of the original franchise appears to suit awkwardly with a Qatar authorities-funded organisation that has fashioned itself as a leading international outlet of the global south and an alternative to the western media level of view on areas such as Asia, the Heart East and Africa.

“So far the co-staff I’ve talked to are apt dumbfounded,” said an Al Jazeera worker who asked no longer to be named. “They didn’t realize it was coming and are at a loss for words why they would carry out this.”

An Al Jazeera journalist based inaugurate air Qatar said the decision was a shock to staff. “It’s fairly odd,” they said. “I can’t search for how it works for them.” Some Al Jazeera staff had been calling the original platform Wrongly, they added.

A staff member said they learned about the venture from Guardian coverage on Tuesday. “I was satisfied there was some original satirical allotment of the Guardian I didn’t know about,” they said. “It appears care for a bad shaggy dog anecdote or bad dream we’re all waiting to wake up from. All and sundry looks totally bemused.”

Another said it was “being concerned” that the network was transferring from producing news – albeit from a clear level of view – to seeking to advertise a political agenda, citing a remark from Stephen Kent, the host of the upcoming interview programme, that he was aiming to “rebuild the legal meme by meme”.

“Maybe it was said in jest,” the Doha-based staff member said. “I’m going to jabber judgment till I search for the reveal.”

Al Jazeera’s Arabic network was controversial within the US within the years after the 11 September 2001 attacks on New York for regularly airing propaganda videos from al-Qaida leaders including Osama bin Laden. It launched a left-leaning American news channel within the US in 2013, but pulled funding three years later.

It has remained a significant presence online with its AJ+ video network and its international channel, Al Jazeera English, remaining popular within the US.

Al Jazeera English staff had been among those on social media expressing bewilderment and situation over the movement.

Shutting down Al Jazeera was a key demand of the Gulf Arab states who launched a blockade against Qatar in 2017. Donald Trump, the US president at the time, counseled the siege, which was finally dropped via negotiations that had been clinched on 5 January this year, after it became clear Trump would no longer wait on a 2d length of time.

Tarek Cherkaoui, the author of a e book about international and Arab media retail outlets, said the launch of the original platform may be “pure realpolitik” on the part of decision-makers in Doha after three sophisticated years, wherein they realised they had failed to arrangement hyperlinks with the American legal.

“Resolution-makers in Doha knew they had disregarded something, the arriving of Donald Trump to the helm of the White Dwelling, but also the fact that [his adviser and media mogul, Steve] Bannon was one among probably the most prominent of us shaping Trump’s worldview, and they had disregarded to arrangement bridges to any of these of us,” said Cherkaoui, who is the manager of the TRT World Research Centre, part of a Turkish state-funded media outlet.

There was logic in reaching out to the centre-legal, he added. “They’ve realized that they cannot waddle into the Trump heartland because it’s too hard to play there … They found that this centre-legal is terribly unappreciated and has concerns with their narrative and are discovering it hard to push against the hardcore Trumpists.”

  • At the same time as you work at Al Jazeera and want to contact our reporter Michael Safi about this anecdote you can email him at michael.safi@theguardian.com.

Source:
‘Fancy a bad shaggy dog anecdote’: Al Jazeera staff bemused at rightwing US venture